|
|
|||||||
PZSP w Olszance, 49 - 332 Olszanka 94, woj. opolskie, tel. (77)4129717, e-mail: zs_olszanka@wodip.opole.pl, fax (77)4129602 |
|||||||
|
|
Od dnia 1 listopada 2010 r. nasza szkoła uczestniczy w projekcie pn.
„Program zajęć dodatkowych wspierających rozwój kompetencji
kluczowych
Priorytet: IX. Rozwój kompetencji i wykształcenia w regionach. Działanie: 9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty. Poddziałanie: Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych. Beneficjentem programu jest Gmina Olszanka. Projekt skierowany jest do uczniów klas I – III gimnazjum. Okres realizacji: od 1.11.2010 r. do 30.06.2011 r.
Celem projektu
jest wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży szkół gimnazjalnych
poprzez realizację zajęć dodatkowych wzmacniających rozwój
kompetencji kluczowych oraz uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej
szkoły.
panią Beatę Lemiszkę i panią Wiolettę Perkowską
Ponadto uczestnicy projektu biorą udział w innych dodatkowych zajęciach:
Gimnazjaliści biorący udział w projekcie otrzymali zbiory zadań z matematyki, materiały papiernicze potrzebne do pracy na zajęciach. Zakupiono programy komputerowe do nauki matematyki, języka polskiego i języka angielskiego, radiomagnetofon CD. W czerwcu 2011 roku wszyscy uczniowie biorący udział w projekcie wezmą udział w trzydniowej wycieczce do Krakowa.
Krakowski szlak Od listopada 2010r. do maja 2011r. w naszej szkole odbywały się zajęcia w ramach projektu pn. „Program zajęć dodatkowych wspierający rozwój kompetencji kluczowych uczniów szkół gimnazjalnych województwa opolskiego w roku szkolnym 2010/2011,realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX- Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”. Utworzono cztery grupy, w których uczniowie mogli poszerzać swoją wiedzę z języka angielskiego, z matematyki, a jedna z nich redagowała gazetkę. Uczestnicy otrzymali pomoce naukowe, materiały papiernicze, a każda grupa wzbogaciła się o nowe pomoce dydaktyczne. Zwieńczeniem wysiłków i nagrodą dla uczestników była trzydniowa wycieczka Oświęcim –Kraków-Wieliczka. 02.06 - przystanek pierwszy - Auswchitz
Oświęcim- tę nazwę
wielu z nas, gimnazjalistów, kojarzy z głośnym w mediach zniknięciem
tablicy z dziwnym napisem „Arbeit macht frei”-
Praca czyni wolnym. Cynizm, paradoks wolności otrzymanej dzięki tej
pracy zrozumieliśmy później. Dopiero spacer uliczkami dawnych koszar
wojskowych uświadomił nam ogrom koszmaru, który stał się udziałem
niemal miliona
ludzi. Przystanek drugi- Wawel Wzgórze Wawelskie zna każdy Polak. To kolebka polskiej historii i kultury. Zamek Królewski dumnie króluje nad Wisłą, był świadkiem najważniejszych dla naszego kraju wydarzeń. Tam koronowano królów, tam ich grzebano, tam przyjmowano najznamienitszych gości, wydawano najlepsze uczty. Przez długie lata wyznaczał najnowsze trendy w modzie, wyposażenie świadczyło o zamożności gospodarza. Mogliśmy obejrzeć kolekcję unikalnych arrasów, z których posiadania słynęli niegdyś polscy królowie. Meble, naczynia, obrazy do dziś robią robią wrażenie na turystach. Spacerowaliśmy po dziedzińcu, tak jak kiedyś królowa Bona. Z Wawelu skierowaliśmy się w kierunku ulicy Franciszkańskiej 3. Chwilę przystanęliśmy przed oknem, z którego Karol Wojtyła pozdrawiał wiernych podczas swoich pielgrzymek do Polski. Stamtąd jeszcze tylko krótki spacer na Uniwersytet Jagielloński. Pogoda i droga zrobiły swoje. Na Plantach mogliśmy złapać chwilę wytchnienia. Ale i tam bacznie wytężaliśmy wzrok w poszukiwaniu znanych osób. Podobno lubi tam odpoczywać Anna Dymna, ale widocznie tego dnia nie relaksowała się w parku miejskim. Szkoda. 03.06-przystanek trzeci – Muzeum Lotnictwa i Kazimierz
Pierwszym punktem
programu było Muzeum Lotnictwa. Ludzie od zawsze fascynowali się
lataniem. Wzmianki o pierwszych(niefortunnych) próbach pochodzą już
z mitologii. Obejrzeliśmy całą historię przygody człowieka z
lataniem. Pierwsze modele samolotów w niczym nie przypominały
dzisiejszych super nowoczesnych maszyn. Raczej zbliżone były
kształtem do nietoperzy. Eksponaty pochodzą z różnych stron świata,
najcenniejsze zaś z prywatnych zbiorów Goeringa .Odważniejsi mogli
choć na chwilę poczuć adrenalinę i pokręcić się na symulatorze
lotu. 04.06-przystanek czwarty-Wieliczka
Ostatniego dnia
odwiedziliśmy żupy solne w Wieliczce. To najstarszy obiekt górniczy
na świecie, czynny bez przerwy od czasów średniowiecznych aż do
chwili obecnej. Oryginalne wyrobiska o łącznej długości 300 km
usytuowano na 9 poziomach sięgających do 327 m. Już samo schodzenie
w dół przyprawiło niektórych o zawrót głowy. Zwiedzanie zabytkowej
Kopalni Soli trwało około 2 godziny. Naszym oczom ukazał się
niesamowity widok- efekt wielowiekowej pracy górników i artystów. Po
drodze mijaliśmy wykute w bryłach soli komory poświęcone wybitnym
Polakom- Piłsudskiemu, Kopernikowi, Kazimierzowi Wielkiemu.
Największe wrażenie wywarła jednak Kaplica św. Kingi. To
najokazalsza i najbogatsza podziemna świątynia, wykonana przy użyciu
tylko jednego materiału-soli. Jej ściany zdobią sceny pochodzące z
Nowego Testamentu, a jedna płaskorzeźba powstała na wzór „Ostatniej
wieczerzy” Leonarda da Vinci. Godny uwagi jest fakt, że prawie
wszystkie prace zostały wykonane przez artystów-samouków. Trzy dni minęły szybko, trudno było powrócić do szkolnej rzeczywistości. Podróże kształcą- wiadomo o tym nie od dziś. My z wyprawy szlakiem małopolskich miejsc i zabytków wróciliśmy bogatsi w wiedzę i nowe doznania. Chcieliśmy podziękować naszym opiekunom i firmie „Dantur” z Grodkowa za zorganizowanie wycieczki. Tekst przygotowały w ramach zajęć kółka dziennikarskiego Anna Bajcer, Paulina Śliwa, Gabriela Bąk |
||||||
|
Copyright © Publiczny Zespół Szkolno - Przedszkolny w Olszance - 2006. All Rights Reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. |
|||||||